Het begint allebei met een C, chocolade en corona

21 april 2020 |

Het begint allebei met een C, chocolade en corona

Beste hardwerkende en inventieve ondernemers, Mij was gevraagd om een column over chocolade te schrijven. Op zich geen straf natuurlijk. Ik ben dol op chocolade en kan daarnaast best iets vertellen over de markt, de bedrijfseconomische aspecten en de verkoopkant van chocolade. Maar het is 25 maart 2020 als ik deze column schrijf.

Midden in de corona crisis dus. Eergisteren kondigde ons kabinet nog strengere maatregelen aan om verder leed te beperken en de druk op de IC’s te verminderen. Die zaterdag ervoor was ik aan het werk, een ontslag op staande voet wegens diefstal. Dat kon er ook nog wel bij voor de betreffende ondernemer. Maar onderweg daar naartoe was het mooi weer. En het was druk, heel druk in de parken die ik onderweg tegenkwam. De verleiding van de zon bleek groter dan het verantwoordelijkheidsbesef van sommigen. Je vraagt je dan toch echt af, wat was er NIET duidelijk aan de instructies? Houd 1,5 meter afstand en geen groepsvorming. Je kunt het gewoon niet anders uitleggen mijns inziens.

Je kon de bui al zien hangen en inderdaad de maandag erna werden er strengere maatregelen afgekondigd. Mijn hart ging gelijk uit naar jullie, hardwerkende ondernemers. Het was al moeilijk genoeg en kwamen de nieuwe regels, hoe noodzakelijk ook, nu binnen als een mokerslag? Maar… hoe trots kun je zijn op de ambachtelijke (banket)bakkerijsector? Jullie waren al proactief bezig met duidelijke instructies naar jullie teams, met perspex schermen bij kassa’s en snijmachines, met strepen in en voor jullie winkels om een veilige afstand te creëren en met nog meer handen wassen en desinfecteren dan gebruikelijk. Met vereende krachten werden er, waar nog nodig, webshops, pick-up-points en bezorgdiensten opgericht. Waar voorheen samenwerkingsverbanden met collega winkeliers nog wel eens stroef verliepen, vind men elkaar nu ineens moeiteloos. Productietijden werden opgerekt zodat er ook in de (banket)bakkerij meer afstand tot elkaar gecreëerd kan worden. Pinnen in plaats van cash betalen. En ga zo maar door. We blijken, zeker in moeilijke tijden, een nuchter en inventief volk te zijn.

En dat allemaal terwijl er keihard omzet wegvalt. Bij hen die (bijna) 100% aan de horeca leverden en die met hun handen in het haar zitten, bij diegenen die veel derde kanaal klanten in de horecasector hebben, lunchrooms hebben die gesloten moesten worden en waar bruidstaarten werden afgezegd, cateringbestellingen die ingepland stonden en werden gecanceld, klanten die wel brood kopen maar even minder zin hebben in banket. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een ellende. In een paar weken tijd kan de wereld er ineens heel anders uitzien.

Tegelijkertijd krijg je als ondernemer te maken met soms onredelijke klanten, medewerkers die angstig zijn, en (veel) medewerkers die ziek worden waardoor de planning steeds lastiger wordt. Het roept soms meer vragen op dan je antwoorden hebt. In deze onzekere tijden is het belangrijk ook om aan jullie eigen gezondheid en de zorg voor hen die je liefhebt te denken. Want pas als je goed voor jezelf zorgt, kun je ook aan anderen denken. Je kunt immers niet schenken uit een leeg kopje.

Ons hart gaat uit naar jullie ondernemers. Wij blijven ons uiterste best doen om jullie te ondersteunen met praktische zaken en vragen maar ook om een luisterend oor te bieden. Pas goed op elkaar en samen staan we sterk!

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf editie 3/2020.

Terug naar overzicht