Column: 'Yes, we can'

11 december 2020 |

Yes, we can

Trends hebben vaak te maken met de manier waarop we leven en met veranderingen in de maatschappij. Het blijft altijd de vraag wat er eerst kwam: de vraag van de consument of de trend zelf? Het valt niet mee om als relatief kleine speler te bedenken wat de klant van morgen wil. En wat jij er als ondernemer aan kunt doen om te zorgen dat je juist die producten en oplossingen aanbiedt, nog voordat de klant er zelf naar vraagt.

Trends hebben vaak te maken met de manier waarop we leven en met veranderingen in de maatschappij. Het blijft altijd de vraag wat er eerst kwam: de vraag van de consument of de trend zelf? Het valt niet mee om als relatief kleine speler te bedenken wat de klant van morgen wil. En wat jij er als ondernemer aan kunt doen om te zorgen dat je juist die producten en oplossingen aanbiedt, nog voordat de klant er zelf naar vraagt.

De beperkingen door corona maken dat een aantal ontwikkelingen snel tot ‘het nieuwe normaal’ is gaan behoren, zoals online bestellen bij de ambachtelijke bakkerij, via een webshop of app. Hierin verder professionaliseren vergt het goed ‘laden’ van een webshop en betekent onder meer investeren in goede fotografie, nadenken over landingspagina’s, bijvoorbeeld voor de feestdagen, de juiste combi maken met sociale media en de ‘stenen’ winkels, werken aan productinnovatie en de discipline hebben om de webshop up-to-date te houden.

Een andere ontwikkeling die verder door zal zetten, is het in de winkel of bij een pick-up point ophalen van vooraf bestelde en betaalde aankopen. Zorgen dat dit snel en makkelijk kan, is een uitdaging op zich. We zien ook steeds meer bakkerijen die voor de feestdagen een pick-up point bij hun bakkerij realiseren om de winkel te ontlasten en zo de klant beter van dienst te zijn. Het vergt tijd (en geld) om zulke afhaalpunten goed neer te zetten, maar bijkomend voordeel is dat je de productie beter op de vraag kunt afstemmen.

Ook het aantal pintransacties nam fors toe in de afgelopen periode. De verwachting is dat contante betalingen verder zullen afnemen. Daarnaast zien we dat vooral bakkerijen met meerdere filialen versneld cashkeepers plaatsen. Daarmee kunnen klanten veilig cash betalen. Dit heeft niet alleen te maken met hygiëne, maar ook met het voorkomen van fraude en diefstal. Sinds maart hebben we onze handen bij Beko Advies, meer dan gebruikelijk, vol aan de opsporing en correcte afhandeling daarvan.

De toename was opvallend. Door te werken met cashkeepers sluit je in elk geval een aantal vormen van fraude uit. Bijkomend voordeel is dat vals geld direct wordt geweigerd en dat kasverschillen nagenoeg onmogelijk zijn. Voor overvallers is er bovendien minder te halen.

Ondernemen in het coronatijdperk maakt creatief. We zien dan ook een toename van bezorging aan huis, het is bijna net als vroeger. Met de eigen bestelbus of bakfiets, via fietskoeriers, postpakketten, brood-bezorgabonnementen of via deelname aan platforms van samenwerkende versspecialisten. Voor de consument is het steeds makkelijker om brood en banket van de lokale ondernemer te betrekken.

De meest positieve trend vind ik dat consumenten weer oog hebben voor lokale ondernemers. De hashtag #supportyourlocals werd aan het begin van de coronacrisis trending op sociale media. Lokaal winkelen staat voor contact, betrouwbaarheid, verbondenheid, hoge kwaliteit en echtheid. Laten we er met elkaar voor zorgen dat de consument ook in het ‘after-coronatijdperk’ blijvend kiest voor de lokale (banket)bakkerswinkel en we zo de trend van een dalend marktaandeel ombuigen.

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf.

Terug naar overzicht