Column: 'Wat kan wel?'

09 februari 2021 |

Wat kan wel?

Het coronavirus houdt de gemoederen ook in 2021 wereldwijd nog steeds bezig. Wie had dit ooit gedacht? Het zijn onzekere tijden, die voor een deel van de ondernemers goed uitpakt maar helaas ook voor een deel van de bedrijven grote negatieve invloed heeft op de omzet en de bedrijfsvoering.

Bij ondernemen hoort het omgaan met onzekerheden. Wat is er nodig om succesvol te ondernemen? Het draait om de markt inschatten, kansen zien en risico’s minimaliseren. Daar komt normaliter al veel bij kijken: wat doet de concurrentie, hoe ontwikkelt de markt zich voor brood, banket, ijs en chocolade, verandert de voorkeur van consumenten, is er sprake van economische groei… Ondernemen is een vak van heel veel vallen, elke keer opstaan en weer doorgaan. En dan komen daar de gebeurtenissen en verrassingen overheen die niet te voorspellen zijn en grote gevolgen kunnen hebben. Zoals nu dus het coronavirus.

Laat het coronavirus een mogelijkheid zijn om eens kritisch te kijken naar de bedrijfsvoering. We zien dat veel ondernemers nu de kans pakken om hun focus te verleggen. Omdat levering aan het derde kanaal deels wegvalt, zien sommige ondernemers dat dit enorm veel rust geeft in de productie en logistiek. Ook komt er tijd om meer aandacht te besteden aan de eigen winkels en aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Veelal met succes, zeker nu consumenten de speciaalzaak steeds meer waarderen en bezoeken.

De coronacrisis jaagt ook het online winkelen aan. Een mooie kans om nu eens echt door te pakken met de webshop. Maar dan wel onderscheidend. Professionele fotografie, goede teksten schrijven, zorgen voor een logische indeling, een correcte ingrediëntendeclaratie en allergenenvermelding. En vooral zo klantvriendelijk mogelijk. Kortom, het is knetterhard werken, maar het loont. Zie het als een investering voor de toekomst.

Zo zijn er vele voorbeelden van kansen die versneld worden opgepakt, bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden met collega vers-leveranciers, het opzetten van (kerst)pakketten service, brievenbuspost, het online verzorgen van workshops en thuisbakpakketten. Snelheid blijkt één van de cruciale succesfactoren voor de winnaars van de crisis. Maar er spelen meer factoren een rol. Allereerst simpelweg ACTIE. Zonder actie komt er geen resultaat. Het klinkt simpel en eigenlijk is het dat ook. Kortom: doe het! Werkt het, breidt het uit. Werkt het niet, leer ervan en maak een nieuw actieplan. Immers als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Daarnaast ben je als ondernemer in de ambachtelijke bakkerijbranche je eigen merk. Hoe kun je nog uniek en onderscheidend zijn in een markt vol concurrentie? Juist jij als ondernemer bepaalt hoe je je mensen coacht, hoe je klanten worden behandeld, hoe je omgaat met je leveranciers. Kortom verbeter je bedrijf en begin bij jezelf.

Maak daarnaast gebruik van je vaste klantenbestand. Koester ze, leer van ze. Uiteindelijk draait het niet om B2C (Business to Consumer) maar om H2H. Human to Human. Als je dit spelletje goed beheerst, ontstaat er een kettingreactie. Kortom: denk in mogelijkheden. Wat kan wel? Dat is de vraag die alle succesvolle ondernemers zichzelf stellen in tijden van crisis.

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf.

Terug naar overzicht