Column: 'Vreemd gaan'

04 april 2019 |

Column: "Vreemd gaan"

 Column van Chiel van den Hout in 'Bakkers in Bedrijf'

Onlangs was ik op vakantie in Tirol. Niet om te hossen met Anton, want dat past niet bij mij. Maar tijdens mijn vakantie bezocht ik wel enkele bakkers. En wat ik daar zag voelde voor mij toch als ‘vreemd gaan’.

Lezers die mij wat beter kennen weten dat ik met de kop boven deze column iets anders bedoel dan Second Love. Maar waar doel ik dan precies op? Tijdens mijn vakantie bezocht ik een Konditorei waar je van heerlijk luchtig gebak kon genieten, maar waar je ook een warme lunch en de nodige alcoholische versnaperingen kon verkrijgen. Blijkbaar was deze zaak geliefd want er kwamen de nodige klanten. Bij Backerei Strasser was het vooral hun etalage die ons trok, met 2 maal 2,5 meter StrohRum 80% en nog veel meer alcoholische dranken. Dat was de blikvanger bij de bakker!

 Op de foto die ik daarvan aan mijn collega’s stuurde kreeg ik de vraag of we hier ook bakkers moeten helpen aan een alcoholvergunning. Dat denk ik niet, maar als bakker zal je wel naar additionele omzet moeten zoeken om je omzet op peil te houden. Het broodverbruik mag dan amper gedaald zijn en voor luxer brood en banket is er meer belangstelling, toch komt de omzet in menige bakkerswinkel al langer nauwelijks boven 100%. Het aantal aankopen in bakkerswinkels blijft onder druk staan. Gelukkig besteden klanten gemiddeld wel wat meer bij de bakker maar ze nemen niet meer producten mee.

 Verandert de bakker met de hybride consument mee? Of blijft alles bij het oude, vertrouwde? Dan wordt het vanzelf minder, waar het juist meer moet worden. Het zal anders moeten. Waarmee kun je extra omzet scoren? Ik heb er na al die jaren nog steeds geen eensluidend antwoord op. Het hangt zeker samen met de locatie en de positie die je in de markt vervuld en wilt vervullen. Verder onderscheidend specialiseren zal voor een aantal bakkers een optie zijn. De middenmoot-bakker zal het echter steeds moeilijker krijgen en meer en meer verdwijnen. Maar (daar komt ie) ‘vreemd gaan’ is zeker ook een optie!

 Het assortiment uitbreiden met andere producten dan brood en banket. Maar voor welke ‘Second Love’ moet je open staan? Mijn antwoord: waar loop jij warm voor en wat past het meest bij jou, je marktgebied en je locatie(s)? Chocolade is hot. Steeds meer bakkers zijn actiever met dit product bezig. Eenvoudig beginnen vergt niet veel investeringen en kan al snel meer winst opleveren. Horeca is qua omzet al geruime tijd een behoorlijke groeier, zoals koffie ter plekke of to go.

 En wat te denken van ijs? Natuurlijk vergt ijs een geschikte locatie, meer beschikbare ruimte, andere openingstijden en meer investeringen. Voor softijs valt dat reuze mee, maar voor bereiding van schepijs komt meer kijken. En ijs verkoop je maar 32 weken per jaar. Vervang je het daarna door chocolade en ijstaarten in december? Het aantal ijssalons is de afgelopen jaren flink toegenomen. Nu het aantal bakkers met ijs nog. Of met een andere ‘Second Love”…

Ga maar eens kijken en laat je inspireren (om er enkele te noemen) bij collega’s als Floor Plaizier, Krijn Verdoes, Roel Smeets, Peter van Helden, Pol vd Bogaert, Jan Nagelkerke, Piet Tamminga en …………..

Alvast een verfrissende goede zomer gewenst, met een nieuwe liefde.

Hartelijke groet,
Chiel van den Hout

Terug naar overzicht