Column: "Uw eigen kracht (nog) veel beter benutten"

18 december 2018 |

Uw eigen kracht (nog) veel beter benutten

Column van Silvia van Nieuwland in 'Bakkers in Bedrijf'

Gerard Joling in een Lidl commercial voor biologische broodjes, Albert Heijn die ons wil laten geloven dat ze de hele dag door vers brood bakken en Plus die hun website heeft gevuld met tips en broodrecepten. Kortom, brood is ‘hot’ in supermarktland. 

Niet voor niets natuurlijk. Wij weten natuurlijk allemaal dat brood synoniem is aan gezondheid, goede voedingsstoffen en zemelen. Maar ook aan eeuwenlange traditie, aan lekkere geur en aan een basisvoedingsmiddel in ons dagelijks leven. Niet voor nets is brood zo verankerd in ons taalgebruik. Denk maar aan: ‘ons dagelijks brood’, ‘broodnodig’, ‘ergens geen brood in zien’, ‘wiens brood men eet, wiens woord men spreekt’, ‘stenen voor brood geven’. Supermarkten zetten zwaar in op brood. Broodklanten zijn immers vaak trouwe klanten.

Brood is een prachtig, puur en eerlijk product met positieve associaties waarbij de ambachtelijke bakker de hoofdrol zou moeten spelen. Regelmatig hoor ik onderweg ‘wij kunnen niet op tegen dat geweld van de supermarkten’, ‘wij hebben geen geld voor dure reclamecampagnes’ of ‘we zijn al zo druk’. Met deze houding zet je jezelf direct op 1-0 achterstand! Maar ambachtelijke bakkers hebben zo veel meer te bieden dan supermarkten! Het wordt tijd om die eigen kracht nog beter te benutten en uit te buiten. Als bakker wil je een voorkeurspositie creëren in je marktgebied. Dit lukt niet door een eenmalige actie in te zetten en dan denken dat je voorlopig klaar bent. Het is keihard werken om deze positie te verkrijgen en te behouden. Maar het loont wel! Wie de klant heeft, heeft immers de macht.

Het organiseren van een open huis is bijvoorbeeld een middel om de consument kennis te laten maken met het ambacht. Het blijft verbazingwekkend hoeveel mensen er nog nooit in een bakkerij zijn geweest en niets weten van het bakproces van brood. En in de winkel is uw verkoopteam de verbindende schakel met uw consument. Zij kunnen uw klant informatie geven over bijvoorbeeld ingrediënten, tips voor het bewaren van brood of het verschil tussen desem en gist. Hierbij is uw inzet en ondersteuning als ondernemer noodzakelijk. Helpt u hen op een leuke manier vakspecialist te worden? Als u uw verkoopteam helpt om beter te worden en kennis goed uit te dragen, bent u actief bezig met klantenbinding.

Onlangs kwam ik op social media een bekende onderneemster tegen. Eerder sprak ik met haar over het feit dat als de klant niet naar de bakker komt, dat dan de bakker maar naar de klant moet gaan. Zij heeft dit opgepakt door een fietsbezorgdienst op te zetten met een bestelservice via email of whatsapp. Klanten kunnen kiezen uit diverse pakketten. Een laagdrempelige mogelijkheid om vers ambachtelijk brood thuisbezorgd krijgen van de lokale bakker.

Maak je hiermee in één keer het verschil? Nee, natuurlijk niet! Maar de combinatie van op regelmatige basis gericht ingezette middelen samen, maakt wel dat je zichtbaarder wordt in je lokale marktgebied. Benut uw eigen kracht. De lokale ambachtelijke bakker heeft zoveel meer te bieden dan de supermarkt.

Terug naar overzicht