Column: 'Crisis biedt ook kansen'

11 juni 2020 |

Crisis biedt ook kansen

Het woord crisis wordt in het Chinees met twee karakters geschreven. Het ene staat voor gevaar, het andere voor mogelijkheden. Ik vond dit een mooi linkje naar het thema van deze editie van Bakkers in Bedrijf.

Ik zeg weleens gekscherend tegen mijn klanten: “als ik je ’s nachts wakker zou maken en ik vraag je wat zijn de meest bepalende factoren voor je rendement”, dan zou je moeten zeggen: “het draait met name om omzet, brutowinstmarge en loonkosten.” In ieder ambachtelijk bakkersbedrijf zijn dit mijns inziens de ‘key factors’.

In deze onwerkelijke coronatijd is het wellicht nog belangrijker dan ooit om aan deze touwtjes te trekken. Ik zie veel ondernemers die na de eerste hectiek met soms (grote) klappen in de omzet toch manieren vinden om andere afzetkanalen aan te boren. Bijvoorbeeld door veel meer in te zetten op online marketing, door te gaan bezorgen, door samenwerkingsverbanden aan te gaan met collega-bedrijven in andere vers-sectoren of door aan de lokale supermarkt specialiteiten te leveren. Het is mooi om te zien dat ‘onder druk alles vloeibaar wordt’.

Weer andere ondernemers zetten juist vol in op besparing in de loonkosten om de klappen in de omzet op te vangen. Overuren worden niet meer gemaakt maar ook lastige beslissingen om tijdelijke contracten niet te verlengen of een medewerker ontslag binnen de proeftijd te geven worden genomen. Hoe moeilijk ook, de continuïteit van het bedrijf moet voorop staan. Communicatie is hierbij het toverwoord. De ondernemers die overleggen met hun teams, krijgen daadwerkelijk meer gedaan met minder tegenwerking. Begrip, inlevingsvermogen en het kunnen aantonen van de noodzaak zijn hierbij essentieel.

Weer anderen zoeken het juist in het beïnvloeden van de brutowinstmarge. Artikelen die voorheen werden ingekocht, worden nu weer zelf gemaakt. Er worden analyses gemaakt van het assortiment waardoor er geoptimaliseerd kan worden. Artikelen met een lage omloopsnelheid en een lage brutowinstmarge worden gesaneerd. Bijkomend voordeel hiervan is ook dat de winkelpresentatie verbetert. Massa is immers kassa. En soms ziet de consument door de bomen het bos niet meer.

En wanneer het lukt om aan meerdere touwtjes tegelijktijdig te trekken, dan wordt het effect alleen maar groter. Kortom, crisis biedt ook kansen. Het kan een wake-up call zijn, door de ‘pijn’ word je gedwongen in actie te komen. Een ondernemer vertelde me onlangs dat deze crisis voor hem blijkbaar nodig was om de zaken scherper te zien. Hij werd creatiever door de crisis, verzon producten en diensten waar voorheen totaal geen focus op lag. Daarnaast kwam hij erachter dat je tijdens een crisis leert welke relaties echt belangrijk zijn. Kortom, op wie kun je bouwen. Niet alleen in goede maar ook in minder goede tijden.

Men zegt dat je uiteindelijk sterker wordt van tegenslag. Maar sommigen van jullie worden ongewoon hard getroffen. Gezonde bedrijven waar veel energie, liefde, tijd en geld in is gestoken moeten noodgedwongen tijdelijk sluiten. Laten we er met elkaar alles aan doen om te zorgen dat de coronacrisis beheersbaar blijft en dat ook hun deuren snel weer van het slot kunnen.

Silvia van Nieuwsland
Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies

Deze column verscheen eerder in Bakkers in Bedrijf.

Terug naar overzicht