Column: 'Bakkersvak, een inspirerende beurs?!'

01 maart 2019 |

Bakkersvak, een inspirerende beurs?!

Column van Ad Visser in 'Bakkers in Bedrijf'

Deze maand is het weer zo ver: heel (ambachtelijk) bakkend Nederland gaat op zoek naar innovaties en inspiratie op de jaarlijkse vakbeurs Bakkersvak. Ook ik ben daar aanwezig. Maar waar is de Nederlandse ambachtelijke bakker eigenlijk naar op zoek?

In de tijd dat ik nog een bakkerij had was het voor mij en mijn medewerkers een jaarlijks uitje, de bakkersbeurs in Amsterdam. Het was een grote, serieuze beurs met veel blinkend plaatstaal en hallen vol producten. Er was in die tijd nog geen internet om producten en prijzen met elkaar te vergelijken. Je kwam terug met een tas vol boekjes van allerlei machines, zodat je thuis alles nog eens op je gemak kon nakijken. En er waren volop innovatieve machines, zoals een automatische opmaakmachine. Die hadden we nog niet in onze bakkerij. 

De Bakkerijdagen zijn overgenomen door de Bakkersvak. En we zijn van Amsterdam via diverse omwegen in Gorinchem terechtgekomen. Inmiddels heb ik de bakkerij jaren geleden verkocht en sta ik tegenwoordig als een van de standhouders op de vakbeurs. Nog steeds verwachten mensen op een dergelijke beurs nieuwtjes tegen te komen. Vaak hebben ze die nieuwtjes al lang gezien. Via internet of een van de online nieuwsbrieven van een van de leveranciers. Het leuke van de beurs is echter nog steeds dat je je volop kunt laten inspireren door allerlei nieuwe producten en concepten. En natuurlijk het ‘netwerkmoment’, het weerzien van bekenden en collega’s. 

Als bakkers vinden we dat klanten in een fysieke winkel meer beleving ervaren dan in een online winkel. Je kunt er producten laten zien, ruiken en proeven. Dat is waar de kracht van de ambachtelijke bakker ligt. Iets dat je online veel minder goed ervaart. De laatste tijd merk ik datzelfde op de vakbeurs waar veel standhouders op een leuke en goede manier bezig zijn met datgene wat ze laten zien. Het sluit aan bij de wensen van de klant van nu en in de toekomst. En het sluit aan bij de ontwikkelingen die je om je heen ziet binnen en buiten onze branche. 

Datzelfde komen we ook vaak tegen wanneer we met de Marketing Product Groepen (MPG) een bijeenkomst hebben. Je komt steeds weer op verrassende plekken en de leden zien elkaar weer eens. Dat levert altijd leuke en leerzame gesprekken op. Waar de Bakkersvak zorgt voor inspiratie binnen ons vakgebied, zorgt het MPG meerdere keren per jaar voor verbreding en verdieping, zowel binnen als buiten de bakkersbranche. Als (banket)bakker en ondernemer ga je na een bijeenkomst naar huis met een lach op je gezicht en een ‘tas’ vol met praktische, direct toepasbare kennis en inspiratie.

Uiteraard hoop ik u persoonlijk de hand te mogen schudden tijdens de Bakkersvak op 10, 11 of 12 maart in de Evenementenhal in Gorinchem. Beko Advies staat op stand D120. Ik ben benieuwd of u iets nieuws of leuks heeft gezien. En ik vertel u dan graag meer over onze studiegroep MPG.

Ad Visser

Terug naar overzicht