Bent u voor uw klant van toegevoegde waarde?

17 oktober 2019 |

Column van Martijn van de Kamp in 'Bakkers in Bedrijf'

Sinds juni 2019 werk ik in de bakkersbranche. Eerder was ik als adviseur al actief voor groentespeciaalzaken, het MKB en de horeca. Het geeft mij namelijk energie om (vers)ondernemers te laten excelleren en door mijn begeleiding hierin van toegevoegde waarde te zijn.

De afgelopen periode heb ik al veel bakkerijbedrijven bezocht en met ondernemers en hun team gesproken. Hoewel de bakkersbranche voor mij nieuw is, zijn de bedrijfseconomische knelpunten in deze sector veelal gelijk aan de uitdagingen die ik ook tegenkwam bij mijn vorige werkgevers. Het is dan ook een uitdaging om de ervaring uit het verleden toe te passen in mijn nieuwe functie.

Deze stap in mijn carrière is er een naar een bedrijfstak die wat betreft ambacht en versbeleving een unieke troef in handen heeft. Immers, waar anders begint de dag met een volle winkel die aan het einde van de dag weer helemaal leeg is? En hoewel ook de ambachtelijke brood- en banketbakkerij te maken heeft met een scala aan maatschappelijke, economische en politieke issues denk ik dat de mate van samenwerking en kennis delen onze branche zal helpen het ambacht verder te versterken.

 Zo werd ik de afgelopen maanden positief verrast door de mate van kennisdeling en samenwerkingen bij studiegroepen van ambachtelijke bakkers. Bij de groentespeciaalzaken heb ik geruime tijd studieclubs begeleid en heb ik met hen een benchmarkvergelijk onderhouden. Calculeren, begroten en sturen op cijfers maakt dat een ondernemer geld gaat verdienen door de winst te optimaliseren. MKB breed genomen ondervinden ondernemers dit en wordt de begeleiding daarin als zeer waardevol ervaren.

Ook hoorde ik regelmatig de term branchevervaging voorbijkomen. De ambachtelijke bakker zal in de toekomst wellicht meer en meer productcategorieën aan het assortiment moeten toevoegen om klanten te blijven bedienen. Zij zoeken steeds vaker naar unieke producten die lekker en veelal gezond zijn, maar die vooral een goed verhaal hebben. Het is goed om af en toe eens over de muren van branches heen te kijken voor producten of productgroepen om het huidige bedrijfsconcept uit te breiden. Desalniettemin blijft een focus op de kosten van de exploitatie een vereiste. Vaak maak ik mee dat ondernemers te weinig oog hebben voor details, waardoor het rendement niet wordt geoptimaliseerd. Optimale focus, oog voor detail en sturing op cijfers geeft een ondernemer de instrumenten in handen om tot rendementsverbetering te komen.

Voor het gevoel is de zomervakantie pas net voorbij, maar de feestmaand december staat alweer voor de deur. Want hoewel er de afgelopen jaren is ingezet op allerlei feestmomenten, zoals bijvoorbeeld Pasen, Hemelvaart en Pinksteren, blijft december toch de maand waarin veel consumenten de weg naar ambachtelijke specialisten wel weten te vinden. Een uitgelezen kans om uzelf van uw beste kant te laten zien! Enerzijds om uw producten en diversiteit daarin te laten ervaren. Anderzijds door de klanten te omarmen en ambassadeur te laten worden van uw bedrijf. Want door het laten ervaren van uw toegevoegde waarde, blijven zij ook in het nieuwe jaar trouwe klanten. Ik wens u en uw personeel goede zaken toe!

Terug naar overzicht